تعیین اهمیت روش‌های اکتساب فناوری بر اساس شاخص‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

2 استادیار گروه علوم و فناوری‌های دفاعی، دانشگاه عالی دفاع ملی و پژوهشگاه تحقیقات راهبردی

3 استادیار گروه نانوزیست فناوری، دانشگاه تربیت مدرس و دبیر شبکه پیشران فناوری راهبردی و تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای

چکیده

پیچیدگی قابل توجه پروژه­های دفاعی از یک سو و محدودیت­های بودجه­ای از سویی دیگر مدیران و مسئولان مرتبط را وادار به انتخاب روش بهینه در فرآیند اکتساب فناوری کرده است. در چالش­های این حوزه، استفاده­ی منظم از مدیریت فناوری، ابزاری حیاتی در مدیریت فرآیند اکتساب فناوری محسوب می­گردد. عواملی نظیر میزان اهمیت و ضرورت فناوری هدف، محدودیت­های منابع مالی، میزان آمادگی قابلیت­های فناورانه موجود جهت جذب فناوری هدف، میزان تجربه پیشین در کشور، امکان­پذیری طرح، سطح تخصص و تجربه­ی نیروی انسانی موجود و   محدودیت­های ایجاد شده از سوی منبع فناوری، می­تواند در تصمیم نهادهای تصمیم­گیرنده در خصوص انتخاب اکتساب فناوری داخلی یا خارجی مؤثر باشد. در پژوهش پیش­رو، با استفاده از این شاخص­ها روش­های مختلف اکتساب فناوری در کشور رتبه­بندی شده­اند. به منظور رتبه­بندی روش­ها از روش تحلیل آماری تاپسیس استفاده شده است که از جمله روش­های تصمیم­گیری چند معیاره است.
 

کلیدواژه‌ها


Goodman, R. A., & Lawless, M. W. (1994). Technology and strategy: conceptual models and diagnostics. Oxford University Press on Demand.
Lowe, H. (1995). Management of technology: perception and opportunities. Springer Science & Business Media.
Coburn, M. M. (1999). Competitive technical intelligence: A guide to design, analysis, and action. Washington: American Chemical Society.
Narayanan, V. K. (2001). Managing technology and innovation for competitive advantage. Pearson Education India.
Prahalad, C. K., & Hamel, G. (2006). The core competence of the corporation. In Strategische unternehmungsplanung-strategische unternehmungsführung. Springer
McIvor, R. (2005). The outsourcing process: strategies for evaluation and management. Cambridge University Press.
Ford, D., & Saren, M. (1996). Technology strategy for business. Cengage Learning.
Kurokawa, S. (1993). In-house R&D versus external technology acquisitions: Small technology-based firms in the US and Japan.
Cardullo, M. W., & Cardullo, M. W. (1996). Introduction to managing technology: Research Studies Press.
Rubenstein, A. H. (1989). Managing technology in the decentralized firm. Wiley-Interscience.
Lee, H., Lee, S., & Park, Y. (2009). Selection of technology acquisition mode using the analytic network process. Mathematical and Computer Modelling, 49(5-6), 1274-1282.
Kara, G., & Berkol, A. (2014, June). Selection of technology acquisition methods using an artificial classification technique. In 2014 IEEE International Technology Management Conference (pp. 1-5).
Daim, T., & Kocaoglu, D. F. (1997, July). Staying ahead of the competition: technology acquisition and its global implications. In Innovation in Technology Management. The Key to Global Leadership. PICMET'97 (pp. 225-228).
Hemmert, M. (2004). The influence of institutional factors on the technology acquisition performance of high-tech firms: survey results from Germany and Japan. Research Policy, 33(6-7), 1019-1039.
Dussauge, P., Hart, S., & Ramanantsoa, B. (1992). Strategic technology management (No. hal-00708987).
Narula, R. (2001). Choosing between internal and non-internal R&D activities: some technological and economic factors. Technology Analysis & Strategic Management, 13(3), 365-387.
Jones, G. K., Lanctot Jr, A., & Teegen, H. J. (2001). Determinants and performance impacts of external technology acquisition. Journal of Business venturing, 16(3), 255-283.
Coombs, R. (1996). Core competencies and the strategic management of R&D. R&D Management, 26(4), 345-355.
Burgelman, R. A., Christensen, C. M., & Wheelwright, S. C. (2004). Integrating technology and strategy: A general management perspective. Strategic management of technology and innovation, 208.
Kotabe, M., & Murray, J. Y. (2004). Global sourcing strategy and sustainable competitive advantage. Industrial marketing management, 33(1), 7-14.
Ruchala, L. V. (1997). Managing and controlling specialized assets. Management Accounting (USA), 79(4), 20-25.
Bettis, R. A., Bradley, S. P., & Hamel, G. (1992). Outsourcing and industrial decline. Academy of Management Perspectives, 6(1), 7-22.
Burgelman, R. A., Christensen, C. M., & Wheelwright, S. C. (2004). Integrating technology and strategy: A general management perspective. Strategic management of technology and innovation, 208.
Chiesa, V., & Manzini, R. (1998). Organizing for technological collaborations: a managerial perspective. R&D Management, 28(3), 199-212.
Welch, J. A., & Nayak, P. R. (1992). Strategic sourcing: a progressive approach to the make-or-buy decision. Academy of Management Perspectives, 6(1), 23-31.
Swan, K. S., & Allred, B. B. (2003). A product and process model of the technology sourcing decision. Journal of Product Innovation Management, 20(6), 485-496.
Chatterji, D. (1996). Accessing external sources of technology. Research-Technology Management, 39(2), 48-56.
Jenster, P. V., & Pedersen, H. S. (2000). Outsourcing—facts and fiction. Strategic change, 9(3), 147-154.
Hwang, C. L., & Yoon, K. (1981). Methods for multiple attribute decision making. In Multiple attribute decision making (pp. 58-191). Springer, Berlin, Heidelberg.
Simatupang, T. (2006). Study of technology acquisition modes: the choice between'making'and'buying'technology.