مطالعه علوم و فناوری های دفاعی و امنیتی آینده و بررسی همگرایی آن ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت‌علمی و ریاست پژوهشکده آماد،فناوری دفاعی و پدافندغیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول

چکیده

با توجه به پیشرفت چشمگیر علوم مختلف در دنیای امروز، رقابت با کشورهای توسعه­یافته روزبه‌روز پیچیده­تر و سخت­تر می­شود؛ بنابراین سیاست­گذاری و تدوین سند راهبردی مناسب برای علوم و فناوری­ها امری اجتناب­ناپذیر جهت پیشرفت کشور در حوزه­های گوناگون خواهد بود. در این پژوهش به بررسی یک نمونه موفق از اطلس فنی- مهندسی علوم و فناوری­های دفاعی و امنیتی پرداخته شد. در این بررسی، دسته مربوط به هر فناوری، سطح آمادگی آن­ها، منطق حاکم بر دسته­بندی، حوزه­های کاربرد آن­ها و شاخص­های ارزیابی بررسی شدند. درنهایت مدلی بر مبنای این اطلس فنی- مهندسی و با الگو گیری از روش دسته­بندی آن برای علوم و فناوری­های داخلی پیشنهاد شد. در این مدل دسته­ها مطابق با دسته­بندی بیان­شده انتخاب و زیرشاخه­های ارائه شده برای هر دسته نیز بر اساس تحلیل­های صورت گرفته روی همین چارت انتخاب شده­اند. فناوری­هایی که درون این دسته­ها قرار می­گیرند باید مطابق با نیازهای کشور و با توجه به شاخص­های موردنظر و مراحل روش تصمیم­گیری OODA وارد این مدل شوند چراکه مبنای تصمیم­گیری در این مدل پیشنهادی استفاده از این دو معیار است. پیشنهاد می­شود که با استفاده از این مدل، ضمن شناسایی فناوری­های کلیدی در کشور به تکمیل این اطلس فنی- مهندسی پرداخته شود تا به‌عنوان مرجعی کاربردی درراه توسعه و پیشرفت علوم و فناوری­های کشور به کار گرفته شود.
 

کلیدواژه‌ها


Hansruedi Bircher, “Anticipation of the technology development for the security of a small State”, armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
Quentin Ladetto, “Anticipating the technological challenges of the battlefield of tomorrow” armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
Mark Höpflinger, “The future of Robotics and its impact on security and military operations”, armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
Peter Wellig, “Technological trends in radar technology”, armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
Vincent Lenders, Martin Strohmeier, Matthew Smith,  Matthias Schäfer, Ivan Martinovic, “Cyber (In)security in Air Traffc Management”, armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
      Albert Blarer, “Explainable Artifcial Intelligence”, armasuisse, Science and Technology, Feuerwerkerstrasse 39, CH-3602 Thun, 2017.
      Ladetto, Quentin, “Defence Future Technologies: Emerging Technology Trends”, 2017.
Swiss Defense Future Technologies Available on: http://viz.envisioning.io/deftech_2017/?o=0