کاوش ارتباط میان توانمند‌سازی نیروهای انسانی و کیفیت اجرای استانداردسازی فرایند در حوزه صنعت (مطالعه موردی: صنایع دفاعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه و نوسنده مسئول

2 دکتری مهندسی مواد، مرکز تحقیقات مواد پیشرفته، دانشکده مهندسی مواد، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

3 کارشناسی ارشد مهندسی مواد-مرکب، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر-محقق دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

صنایع دفاعی به‌عنوان صنایع پشتیبان نیروهای مسلح، اهمیت بالایی برای اقتدار کشور دارند. از ‌این‌رو، ارتقای کیفیت تولیدات در این عرصه بسیار ضروری و راهبردی است. بهبود استانداردسازی فرایندهای تولیدی در صنایع دفاعی می‌تواند اقدامی مؤثر در ارتقای کیفیت تولیدات دفاعی و انطباق آن‌ها با نیازهای راهبردی باشد. لذا، کاوش عوامل تأثیرگذار بر ارتقای استانداردسازی در حیطه صنایع دفاعی دارای اهمیت بالایی است. با ‌تکیه ‌بر نظریه دید مبتنی ‌بر ‌منبع، منابع انسانی به‌عنوان منابع اصلی سازمان‌ها در انجام مناسب‌تر فرایندها به‌حساب می‌آیند. از این‌رو، بررسی ارتباط میان ابعاد توانمندی نیروهای انسانی با کیفیت اجرای استانداردسازی فرایندهای صنایع دفاعی مدنظر این پژوهش قرار گرفته است تا از طریق تحلیل نتایج، پیشنهادهای هدفمند ارائه شوند. برای این هدف، از آزمون تحلیل همبستگی بهره گرفته شده است. نتایج حاصل رابطه مثبت و قابل­توجهی را میان توانمندی نیروهای انسانی و کیفیت اجرای استانداردسازی فرایندهای صنایع دفاعی نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


دباغی، پرویز، تقوا، ارسیا و میناشیری، عبدالخالق (1392). بررسی رابطه توانمندی روان‌شناختی با رضایت شغلی در نیروهای مختلف نظامی، ابن سینا–فصلنامه پزشکی. دوره 15، شماره 3, 18-26.
سیدجوادین، سید‌رضا، حیدری، حامد و شهنازمرادی، سعید (1388). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات بررسی موردی در نظام بانکی، مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2، 88-75.
عباس‌پور، عباس و بدری، مرتضی (1395). رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی و عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), دوره 24، شماره 79، 73-100.
عباسی، عفت و وقور‌کاشانی، مهدیه‌سادات (1394). تبیین جایگاه استانداردسازی در ارتقاء کیفیت نظام آموزشی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 17، شماره 65، 133-153.
فهیم، جواد و اشکوری، میلاد (1397). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻧﯿروهای انسانی و کیفیت اجرای استانداردسازی فرایند در صنعت (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی). اولین همایش ملی زنجیره تأمین دفاعی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. دوره 1.
نظری، رمضان، سنجقی و ابراهیمی (2017). معماری راهبردی توانمندسازی کارکنان دفاتر طراحی (مورد مطالعه: صنعت دفاعی ج.ا.ایران). فصلنامه راهبرد دفاعی، دوره 15، شماره 4، 137-163.
Aydogmus, C., Ergeneli, A., & CAmgoz, S. M. (2015). The role of psychological empowerment on the relationship between personality and job satisfaction. Research Journal of Business and Management, 2(3), 251-276.
Barney, J. B., & Wright, P. M.  (1998). on becoming a strategic partner: The role of human resources in gaining competitive advantage. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 37(1), 31-46.
Bhatnagar, J. (2005). The power of psychological empowerment as an antecedent to organizational commitment in Indian managers. Human Resource Development International, 8(4), 419-433.
Blind, K., & Mangelsdorf, A. (2016). Motives to standardize: Empirical evidence from Germany. Technovation, 48, 13-24.
Boon, C., Den Hartog, D. N., & Lepak, D. P. (2019). A Systematic Review of Human Resource Management Systems and Their Measurement. Journal of management.
Botzem, S., & Dobusch, L. (2012). Standardization cycles: A process perspective on the formation and diffusion of transnational standards. Organization Studies, 33(5-6), 737-762.
Brunsson, N., Rasche, A., & Seidl, D. (2012). The dynamics of standardization: Three perspectives on standards in organization studies. Organization Studies, 33(5-6), 613-632.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
De Toni, A., & Panizzolo, R. (1993). Product and process standardization in intermittent and repetitive production. The International Journal of Production Research, 31(6), 1371-1385.
Decker, S., Fey, M., Sideras, S., Caballero, S., Boese, T., Franklin, A. EMeakim, C. (2013). Standards of best practice: Simulation standard VI: The debriefing process. Clinical Simulation in Nursing, 9(6), 22-26.
Eigenhuis, A., & Van Dijk, R. (2007). High Performance Business Strategy: Inspiring Success Through Effective Human Resource Management: Kogan Page Publishers.
Fong, K. H., & Snape, E. (2015). Empowering leadership, psychological empowerment and employee Outcomes: Testing a multi‐level mediating model. British Journal of Management, 26(1), 126-138.
Ghasemi, M., Dahmardeh, M. M., Dahmardeh, Z., Tavakoli, H., Sanadgol, A., & Tajdar, H. (2017). Investigating the Staff Agility and the Role of Empowerment in their Improvement.
Gregory, B. T., Albritton, M. D., & Osmonbekov, T. (2010). The mediating role of psychological empowerment on the relationships between P–O fit, job satisfaction, and in-role performance. Journal of Business and Psychology, 25(4), 639-647.
Joo, B.-K., & Shim, J. H. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture. Human Resource Development International, 13(4), 425-441.
Kehoe, R. R., & Wright, P. M. (2013). The impact of high-performance human resource practices on employees’ attitudes and behaviors. Journal of management, 39(2), 366-391.
Logan, M. S., & Ganster, D. C. (2007). The effects of empowerment on attitudes and performance: The role of social support and empowerment beliefs. Journal of Management Studies, 44(8), 1523-1550.
Mĺkva, M., Prajová, V., Yakimovich, B., Korshunov, A., & Tyurin, I. (2016). Standardization–one of the tools of continuous improvement. Procedia Engineering, 149, 329-332.
Mostafa, A. M. S. (2017). The mediating role of positive affect on the relationship between psychological empowerment and employee outcomes: A longitudinal study. Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship, 5(3), 266-282.
Münstermann, B., Eckhardt, A., & Weitzel, T. (2010). The performance impact of business process standardization: An empirical evaluation of the recruitment process. Business Process Management Journal, 16(1), 29-56.
Oktug, Z. (2014). Psychological Empowerment: It’s Mediating Effect on the Relationship between Organizational Identification and Work Engagement. World Review of Business Research, 4(2), 304-313.
Rasool, B., & Shah, A. (2015). Evaluating the impact of human resources on firm performance: a literature review.
Seibert, S. E., Silver, S. R., & Randolph, W. A. (2004). Taking empowerment to the next level: A multiple-level model of empowerment, performance, and satisfaction. Academy of management Journal, 47(3), 332-349.
Seibert, S. E., Wang, G., & Courtright, S. H. (2011). Antecedents and consequences of psychological and team empowerment in organizations: A meta-analytic review. Journal of applied psychology, 96(5), 981.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Sun, L.-Y., Aryee, S., & Law, K. S. (2007). High-performance human resource practices, citizenship behavior, and organizational performance: A relational perspective. Academy of management Journal, 50(3), 558-577.
Theriou, G. N., & Chatzoglou, P. D. (2008). Enhancing performance through best HRM practices, organizational learning and knowledge management: A conceptual framework. European Business Review, 20(3), 185-207.
Wüllenweber, K., Beimborn, D., Weitzel, T., & König, W. (2008). The impact of process standardization on business process outsourcing success. Information Systems Frontiers, 10(2), 211-224.
Zimmerman, M. A., Israel, B. A., Schulz, A., & Checkoway, B. (1992). Further explorations in empowerment theory: An empirical analysis of psychological empowerment. American journal of community psychology, 20(6), 707-727.