ارائه مدل مرکز فرماندهی رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر چارچوب C4ISR

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده امنیت دفاع ملی و سایبرالکترونیک سپاه

2 پژوهشگر برق دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

   امروزه رسانه‌های اجتماعی جزء غیرقابل‌انکار جامعه بشری شده است. توسعه این نوع رسانه‌ها موجب ایجاد تغییر و تحولات در اکثر ابعاد زندگی بشر شده و با خود مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها و پیامدها را آورده است. یکی از این مؤلفه‌ها، توانایی فرماندهی متمرکز ذهنیت افراد است. امروزه این موضوع از طریق ایجاد مرکز فرماندهی در رسانه‌های اجتماعی محقق شده است. مرکز فرماندهی مقیم در رسانه‌های اجتماعی[1] و یا به عبارتی اتاق جنگ رسانه‌های اجتماعی[2] ترکیب ویژه‌ای از مباحث فرماندهی و کنترل، اصول و مبانی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی[3]، ایجاد آگاهی وضعیت اشتراکی[4] بین اعضاء رسانه‌های اجتماعی، اصول و مبانی عملیات روانی و سایر موارد است که وارد مباحث جنگی شده است. در این نوشته سعی شده است با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی اصول نوین و علمی، معماری مفهومی مرکز فرماندهی مقیم در رسانه‌های اجتماعی طراحی و پیاده‌سازی شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، معماری مذکور موجب ایجاد دید جامع و مشترک بین ذینفعان شده و فرماندهان و استراتژیست‌های فضای مجازی و همچنین جنگ سخت را قادر می‌سازد اهداف عملیات خود را بیش‌ازپیش عملی ساخته و از فرصت به‌دست‌آمده در این فضا به نحو احسن استفاده نمایند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که پیاده‌سازی معماری مذکور در کشور ما به سهولت شدنی است.
 
[1] Social Media Command Center
[2] Social Media War Room
[3] Social Media Analyze
[4] Shared Situation Awareness

کلیدواژه‌ها


  1. مراجع

     

    1. ع. م. س. مجردی, "راهبردهای ج.ا.ایران در قبال شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ آینده," فصلنامه راهبرد دفاعی, 46, 1393.
    2. ا. ق. ز. م. دهقانی, "ارائه معماری اشراف بر وضعیت صحنه عملیات سایبری، بر مبنای نظریه آگاهی وضعیتی اندسلی " دومین کنفرانس ملی جنگ الکترونیک و دفاع سایبری,
    3. ح. ف. آرا, "هفت نکته قابل‌ملاحظه در بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای کوچک," ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    4. Maddox, "Guerrilla marketing can build brand, relationship," vol. 89 p. 4, 2004.
    5. David Kapell "Guerrilla Marketing for an Entrepreneurial Theatre Venture," Master of Fine Arts Dissertation, May 2001.
    6. Mendenhall, "Guerrilla Marketing tips help arm small firms," Advertising Age's Business Marketing, vol. 84, 1999.
    7. C. Levinson, "What exactly is guerrilla marketing?," America's Network, vol. 104 p. 26, 2000.
    8. W. Neville A. Stanton, Dan Jenkins, Paul Salmon, Mark Young, Amerdeep Aujla, "Models of Command and Control," Lecture Notes in Computer Science, vol. 4562, pp. 600-608, 2007.
    9. "http://www.deloitte.com/Cyber Commandand Control Foglifter.."
    10. Moradi, " http://www.jangnarm.com/index.aspx," Nov 2012.
    11. "http://mobchina.blogspot.com/2007/04/great-examples-of-guerilla-marketing.html."
    12. "http://forum.bidari-andishe.ir/printthread.php?tid=17767," july 2012.
    13. "http://www.afsaran.ir/link/147503," Nov 2012.