گفتمان ابزاری کلیدی برای مدیران موفق: بررسی ارتباطات گفتاری با رویکرد ظرفیت شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی ایران

2 پژوهشکده آماد

چکیده

گفتمان و فن بیان همواره و در طول تاریخ آدمی یکی از مهم‌ترین راه‌های تاثیرگذاری بر افراد جامعه و سرمنشأ جنبش‌ها و تحولات زیادی در طول قرن‌های متمادی بوده است. براساس نتایج پروژه‌ پانتئون، مهم‌ترین عامل در ماندگاری نام افراد نحوه سخنرانی و تاثیرگذاری رهبران بوده است. امروزه سازمان‌هایی موفق هستند که مدیران آن برای بالا بردن توانایی سرمایه‌های انسانی خود بکوشند.
بررسی پژوهش‌های پیشین نشان داد که نقش و چگونگی تأثیر رابطه مهارت‌های ارتباطی مدیران با مؤلفه ظرفیت شناختی آنان در عملکرد موفقیت آمیز سازمان‎ها و مراکز آموزشی به ویژه سازمان‌های نظامی و انتظامی، کمتر مطالعه شده است.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین ارتباطات گفتاری و عملکرد شناختی و اهمیت تاثیر گفتمان در عملکرد موفق مدیران براساس نتایج مطالعات مرتبط پیشین بود.
این مطالعه از نوع نظری-تحلیلی و روش آن مروری نظامند است و با استفاده از منابع موجود در پایگاه‌های تحقیقاتی و جستجو در متون با کلید واژه‎های در عنوان جستجو شدند. که مقالات مربوط به 20 سال اخیر، مورد بررسی قرار گیرند.
براساس جمع‎بندی مطالعات انجام شده، ارتباط گفتاری ضرورتی است برای مدیر موفق و این مساله ارتباط مستقیمی با ظرفیت‎های شناختی به ویژه با حافظه‌کاری دارد و در انتخاب مدیر می‌توان با بررسی ظرفیت‎های شناختی تخمینی از میزان ارتباطات گفتاری فردی به دست آورد. بنابراین، می‌توان با بهبود سطح مهارت‌های ارتباطی و گفتمان، ظرفیت شناختی را افزایش داد و در نتیجه ارتباط اجتماعی مدیران با کارکنان نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت و موجب موفقیت در تصمیم‌گیری‌های سازمانی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات