نیازسنجی و تدوین بسته آموزشی اثربخش دوره همتاپروری مدیران (جانشین پروری) آماد و پشتیبانی فراجا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

2 کارشناسی ارشد آماد و پشتیبانی

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و جایگاه منابع انسانی مناسب و شایسته در توسعه و پیشرفت سازمانی عصر حاضر، سازمان‌ها، ضمن سعی در انتخاب و جذب نیروهای شایسته و کارا، درصددند توانمندی‌ها و شایستگی‌های آنان را ارتقا و گسترش دهند؛ لذا تفکر شایسته‌سالاری و همتاپروری، یکی از ضرورت‌ها و دغدغه‌های سازمان‌های امروزی است.
روش‌ پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است و برای شناسایی نیازسنجی و تدوین بسته آموزشی اثربخش دوره همتاپروری مدیران با استفاده از روش تحلیل مضمون ، جامعه مورد مصاحبه در روش میدانی با طیف خبرگان حوزه آمادوپشتیبانی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و برای اولویت‌بندی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره بهترین-بدترین (BWM)، بهره‌برداری شد.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیل کیفی منتج به شناسایی 9 تم سازنده و 40 تم اولیه حوزه تخصصی شد. مهارت‌های تخصصی دوره‌های همتاپروری آماد و پشتیبانی فراجا عبارتند از: نگهداری و تعمیرات (نت)، ترابری، آمادی، کنترل اموال، استانداردسازی و تأمین و توزیع و مهارت‌های مشترک عبارتند از مهارت‌های انسانی، فنی و ادراکی.
نتیجه‌گیری: در میان مهارت‌ها، مهارت نت در اولویت نخست و مهارت استاندارسازی در اولویت آخر و همچنین در میان مهارت‌های مشترک نیز مهارت اداراکی در اولویت نخست و مهارت‌های انسانی و فنی در اولویت‌های بعدی قرار دارند. نتیجه اینکه نگاه ویژه خبرگان آمادوپشتیبانی در رده فراجا، به امر نگهداری و تعمیرات می‌باشد زیرا معاونت‌های آماد رده‌های فراجا بخصوص در رده‌های صفی، در حوزه نت با چالش-هایی مواجه می‌باشند و نیاز روزافزانی به مدیران کارکشته‌ای دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات