بررسی فرآیندهای اجتماعی و شناختی موثر در شکل‌گیری هیجانِ نارضایتی (رنجش) در جامعه به کمک نظریه‌ی ارتباطات شناختی-اجتماعی آکتونیونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بیوالکتریک، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده برق، دانشگاه علم و صنعت تهران، تهران، ایران

2 پژوهشکده آماد

چکیده

یکی از مباحثی که در تئوری هیجانات مورد اختلاف است موضوع طبقه بندی هیجانات است. که در این حوزه 3 دیدگاه متفاوت وجود دارد. برای مثال گروهی معتقدند که هیجانات انواع طبیعی هستند و یک محقق قبلا آن‌ها را شناسایی و طبقه‌بندی کرده است. از منظر تئوری هیجانات در جامعه‌شناسی عصبی، هیجانِ رنجش معادل نارضایتی می‌باشد.
در این مطالعه یک طرح‌واره (مدل مفهومی) برگرفته از نظریه‌ی ارتباطات شناختی-اجتماعی آکتونیونیک، برای هیجان رنجش (نارضایتی) پیشنهاد شده است. هدف از این مطالعه، بررسی فرآیندهای اجتماعی و شناختی موثر در ایجاد هیجان رنجش در فرد و جامعه می‌باشد. ابتدا نشان داده شده که بر طبق دیدگاه برخی دانشمندان نظیر رابرت پلاتچیک، می‌توان هیجانات را طبقه‌بندی نمود. بر این اساس سه دسته هیجانات اولیه، ثانویه و سطح سوم (ثالث) وجود دارد. رنجش یک هیجان سطح سوم است که از مولفه‌های هیجانی اولیه‌ی (خشم، انزجار و شگفتی) و مولفه‌های هیجانی ثانویه‌ی (تحقیر، تخطی و شوک) ایجاد می‌گردد. این مطالعه به روش کتابخانه‌ای و نظری انجام گرفته است.
این پژوهش، مبتنی بر نظریه‌ی ارتباطات اجتماعی-شناختی آکتونیونیک است که به کمک آن می‌توان فرآیندهای موثر در ایجاد هر یک از هیجانات اولیه، ثانویه و سطح سوم را تشریح و تفسیر نمود.
به کمک مدل پیشنهاد شده در این مقاله می‌توان رویدادهای مبتنی بر موقعیت‌ها و روابط اجتماعی را مورد ارزیابی شناختی-رابطه‌ای قرار داد و نشان داد که چه حالت هیجانی را تحریک می‌کند. به بیان دیگر می‌توان هر یک از هیجانات اولیه، ثانویه و سطح سوم را اعتبارسنجی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات