بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک‌چین با تمرکز بر حکمرانی ‏‏(موردمطالعه: صنعت هوانوردی)‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، گروه مدیریت بازرگانی

2 دانشگاه مازندران،دانشکده اقتصاد ،مدیریت و علوم اداری ،گروه مدیریت بازرگانی

3 دانشگاه سمنان.دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، گروه مدیریت بازرگانی.

4 دانشگاه سمنان،دانشکده اقتصاد، مدیریت و ‏علوم اداری، ‏گروه مدیریت بازرگانی

چکیده

فناوری بلاک چین به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین فناوری‌ها در‎ ‎انقلاب صنعتی نسل چهارم‎ ‎این پتانسیل را دارد که ‏به طور عمده روش دنیای تجارت را تغییر دهد و تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز کسب‌وکارها بگذارد. پژوهش حاضر ‏به دنبال طراحی الگوی حکمرانی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت هوانوردی است .این ‏پژوهش از منظر فلسفی تفسیرگرایانه است که به‌صورت کیفی انجام و برای تحلیل داده‌ها از روش داده‌بنیاد با ‏رویکرد ظاهر شونده استفاده شده است. در این مطالعه علاوه بر مرور ادبیات ، تعداد11 نفر از متخصصین ‏وخبرگان بازاریابی دیجیتال و فناوری بلاک چین در صنعت هوانوردی به صورت هدفمند انتخاب شدند وتا ‏دست یابی به اشباع نظری،مصاحبه ها به صورت نیمه‌ساختاریافته انجام و مقوله‌های فرعی و اصلی پژوهش ‏استخراج گردیدند.در این پژوهش 151 کد شناسایی شد که در قالب 15 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دسته‌بندی ‏شدند. مقوله اصلی حکمرانی درون زنجیره فناوری بلاک چین شامل مفاهیم حکمرانی مشتری‌مدار، حکمرانی ‏مشارکتی، حکمرانی بازار، حکمرانی داخلی، حکمرانی غیرمتمرکز و مقوله حکمرانی خارج از زنجیره شامل ‏حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و حکمرانی رقبا می‌باشد همچنین مقوله قابلیت های سازمانی شامل استاندارد های ‏فناوری،استراتژی ،توسعه منابع انسانی و بعد مالی می شود و مقوله عوامل محیطی شامل عوامل حاکمیتی،آگاهی ‏عمومی جامعه وبحران های محیطی می شود.نتایج این پژوهش بینش مفیدی را به مدیران، تصمیم‌گیران و ‏پژوهشگران در حوزه بازاریابی دیجیتال و صنعت هوانوردی داده تا با شناخت این مؤلفه‌ها بتوانند بازاریابی ‏دیجیتال را در شرکت‌های هواپیمایی تقویت نموده و آن را توسعه دهند.‏

کلیدواژه‌ها